תג

יום רביעי, מאי 21

דרישות התפקיד

החלטת היועץ המשפטי לממשלה לפסול את מועמדותו של ראש עיריית רמלה, יואל לביא, לתפקיד מנהל מינהל מקרקעי ישראל, צריכה להוות ציון דרך בעבור מקבלי ההחלטות. יש לקוות שהיא תשפיע מעתה והלאה על האופן שבו הם יבדקו את מידת התאמתו לתפקיד של מי שצריך לעמוד בראש הגוף האחראי על עיצוב ויישום מדיניות הקרקעות בישראל.

אין במדינה הרבה גופים חזקים ומשפיעים כמו מינהל מקרקעי ישראל. מנהל המינהל מחזיק בסמכויות רבות מאוד בכל הקשור לקביעת השימושים בקרקעות המדינה השונות, או להחלטה בשאלה מי ייהנה מהן יותר ומי פחות. יש לו גם אפשרות לעצב מדיניות על פי תפישתו, באמצעות פרשנויות למקרים בשטח.

העומד בראש גוף כל כך חזק חייב להיות איש מקצוע, אדם נטול פניות ואינטרסים - עד כמה שניתן - שהחלטותיו יתקבלו על סמך בחינה נכוחה של המציאות ולא על סמך שיקולים פוליטיים, כלכליים, דתיים, עדתיים ואחרים. מנהל המינהל צריך להיות מי שגם יוכל לעמוד מול לחצים מגורמים פוליטיים, עסקיים ואחרים.

החלטתו של מני מזוז לפסול את מועמדותו של לביא התקבלה בעקבות פנייתם של ארגונים חברתיים, בהם האגודה לצדק חלוקתי, אשר ביקשו ממנו לא לתת הכשר למינויו של אדם דוגמת לביא, שהקריירה הציבורית שלו רצופה בהתבטאויות גזעניות נגד ערביי ישראל.

בחוות דעתו כתב מזוז, כי מינויו של לביא "יגרום לפגיעה קשה באמון הציבור במערכות השלטון", ואכן, אם המינוי היה מתקבל, הדבר היה עלול להעצים את השבר עם המגזר הערבי בישראל.

אין ספק שהיועץ מזוז קיבל את ההחלטה הנכונה. אדם הנגוע בגזענות, אסור שישמש בשום תפקיד ציבורי בכיר במדינת ישראל, על אחת כמה וכמה בתפקיד דוגמת מנהל מינהל מקרקעי ישראל.

עכשיו צריכים שר השיכון זאב בוים, הממונה על המינהל, וראש הממשלה אהוד אולמרט למצוא מועמד חדש לתפקיד, וראוי כי בבואם לעשות זאת יעמדו לפניהם כמה כללים, שאם יפעלו לפיהם, אין ספק כי מנהל המינהל הבא יהיה אדם ראוי: אדם ישר שאין בעברו הרשעות ואין בהווה שלו חשדות; אדם הרואה את כל אזרחי המדינה כשווי זכויות הראויים ליחס שוויוני; אינו שייך למפלגה פוליטית; אין לו ולמקורביו אינטרסים ישירים הנוגעים לפעילות המינהל; איש מקצוע בתחום פעילות המינהל.

כעת הכדור נמצא בידי השר הממונה וראש הממשלה. הם אלו שיקבעו אם ברצונם שהמינהל יהיה גוף הפועל ממניעים ענייניים, ובראשם בחינת הדרכים ליישום מדיניות חלוקת קרקעות צודקת, או שיהיה גוף סמי-פוליטי, המונהג בידי מי שמשרתים את השלטון ולא את העם.

המאמר פורסם הבוקר בעיתון הארץ.

16 תגובות:

Anonymous אנונימי כתב/ה:

אדם פראירה מגיב:
ומאידך גיסא,הרבה אנשים מוכשרים וטובים שאינם גזעניים נידחים על דרך קבע וכדבר שבשגרה ללא עוררין ובאופן "שמובן מאליו" ע"י אנשים גזעניים שעושים קריירה והון מגזענות. קחו הן את בשארה והן את ליברמן שעשו קריירה מגזענות.בחברה מתוקנת, גזענות אינה צריכה להיות ביזנס שמשתלם כלכלית,חלילה!
החלטתו של היעץ המשפטי אף עולה ועולה בקנה אחד עם אופי המידנה כמדינה יהודית ועם החזון הציוני של מדינה יהודית כפי שהותווה בידי חוזה המדינה , ד"ר בנימין זאב הרצל בספרו " אלטנוילנד" בעמ' 57 (משום מה יולי תמיר לא מלמדת אותו בבתי הספר הערבים): "שאתה לא יהודי,הבחנתי מייד, לפי אחת השאלות ששאלת קודם. תן לי לומר לך שחברי ואני לא מבדילים בין בני האדם. אנחנו לא שואלים את האדם לאיזה גזע או לאיזה דת הוא שייך. הוא צריך להיות בן אדם, זה הכל מבחינתנו...."
ויתרה מזאת החלטה זו עולה בקנה אחד עם הגדרתה כמדינה יהודית בהיבט ההלכתי, כי התנ"ך קובע במפורש:
" גר לא תונה ולא תלחצנו" (שמות כב' כ'). "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י'ט ל"ד). "תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם ולגר הגר אתכם" (במדבר ט'ו ט'ז). ומוסיף התלמוד: "גדול כבוד הבריות, שדוחה לא תעשה שבתורה" (סוגיית ברכות יט ע"ב -כ ע"א) .כבוד הרב אביגדור הלוי נבנצל שליט"א מדגיש שהאיסור שבתורה לפיו " ולא תונו איש את עימתו" (ויקרא יז) " איסור אונאת דברים כולל גם את האיסור החמור של הלבנת פנים ברבים, שחז"ל אמרו עליו: " המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעוה"ב (סנה' צט,א) .על הלבנת פנים אמרו חז"ל: "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים" (ב"מ נט ,א).ולמדו זאת מתמר,שהיתה מוכנה להשרף אם יהודה לא יודה שממנו היא הרה. הפוסקים נחלקו אם חיוב זה הוא כפשוטו, שבאמת צריך להרג ולא לעבור על איסור הלבנת פני חברו ברבים, משום שהוא כרציחה, שהיא משלש מצוות החמורות שדינן " יהרג ואל יעבר" (עי' תוס' שם ד"ה נוח, וב"שערי תשובה", לרבינו יונה, שער ג' אות קלט), או שאין זו אלא לשון מליצה ואין הדברים כפשוטם (כן נראה מהרמב"ם שהשמיט דין זה, וכן מבואר במאירי בסוטה שם). על כל פנים כלם מודים שהלבנת פנים היא דבר חמור מאד."
ציטוט מישיבת הכותל-ירושלים, שיחת הרב אביגדור הלוי נבנצל שליט"א לפרשת בהר בחקתי תשס"ד-כבוד הבריות). וכן גזענות בנוסף לכל לא מוסיפה כבוד לבריות.

23/5/08 18:45  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

אדם,

זה היה נחמד פעם ראשונה, אבל בחייאת, לכל פוסט אתה דוחף את אותה תגובה, אותם ציטוטים ואותן עקיצות.. מה חשבת, שלא נשים לב שאתה ממחזר את התגובה היחידה שלך?

אם אין לך מה לכתוב, תחסוך מאיתנו, ואם יש לך מה לכתוב, תנסה לעמוד בדרישת המקוריות...ובחייאת רבאק, אל תשלוף לי עכשיו שוב את הציטוטים בדבר "להלבין פני חברו ברבים"... את זה כבר שמענו..


ולעניין הפוסט - בעניין התדרדרות הבלוג כבר השחתנו מילים...למרות שקשה לי למצוא תובנה מיוחדת בפוסט ספציפי זה, ברכת 'חזק ואמץ' מסורה למרצים הבודדים אשר מנסים להפיח בבלוג קצת רוח חיים..

אם לאף אחד אין נושאים או חשק לכתוב, אולי כדאי לפתוח אותו לכותבים אחרים מן הפקולטה?

תודה ושבת שלום

20/6/08 01:04  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

אדם פראירה מגיב לתגובתו של מוטי ברונשטיין הנכבד:
,As I'm sure you agree with me that Freedom of Speach is what distinguishes us from totaliterian
regimes.And that Innovation and progress can be achieve only through differing opinions
Thank You Mr. Bronstein
Adam

19/7/08 15:16  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

אדם, הישאר בעברית מוטב תגובות חוזרות בעברית מאשר שגיאות איומות באנגלית...

מעניין אותי איפה מר וואפי נעאמנה, ומהי תגובתו להתארגנות המפלגות הערביות ביום שחרורו של רוצח הילדות סמיר קונטאר (חולצות עם תמונת הרוצח המתועב, צעקות שמחה וחלוקת סוכריות ביום בו שבו חיילים בארונות).

וואפי, אשמח לדעת את עמדתך ביחס למחלקי הסוכריות אשר היללו את הרוצח.

19/7/08 15:45  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

אנונימי, לא יודע כמה אתה מעורה בכדורגל, אבל ביורו האחרון החליטה פיפ"א לאסור על צילום ושידור אנשים שפורצים למגרש או מדליקים אבוקות ביציעים.
אתה רק משרת את אותן מפלגות בכך שאתה מקדיש את הזמן והאנרגיה להתייחס אליהן, התנגדות ופרובוקציות הן הלחם והחמאה שלהן.
ברגע שיתעלמו מהן לא תהיה להן זכות קיום כי הן פשוט ישעממו וישתעממו.

אני כשלעצמי, לא מתנגד לעמדות המפלגות האלה אלא פשוט מרחם על חבריהם אשר מתפקידם בתור כלים ופיונים של נסראללה ושאר הגורמים העויינים את ישראל.
הם הפראיירים האמיתיים. כבר הוכח כי לא נסראללה ולא החמאס/ג'יהאד איסלאמי או כל ארגון טרור אחר אינו מהסס פעמיים בטרם מחליט לפגוע בהם עצמם.
במלחמת לבנון השנייה עשרות או מאות טילים נחתו על איזורים רווי אוכולוסייה ערבית, הן בחיפה והן בנצרת ובגליל. בזמן שבניהם נהרגו מאש "חבריהם" מן החיזבאללה הם יצאו לרחובות ושרו להם שירי הלל... פשוט פתטי.
יותר מכך, אף הפיגועים אשר נעשו גם לא הבדילו בין דם ערבי לדם ישראלי. עשרות או מאות פיגועים נעשו בחיפה ובירושלים וקטלו לא מעט ערבים.
נראה כי אף אם "חבריהם" יממשו את חזונם, לא יוכלו ערביי ארץ ישראל התומכים בטרור ליהנות מפירות אלה כיוון שלא יוותרו מהם בחיים...
בצאן לטבח הם מולכים למען אינטרסים פוליטיים של ארגוני טרור למינהם והם אפילו לא מתחילים להבין את זה! פשוט לרחם עליהם...

ובכלל, מה תעזור לך תגובה מגומגת מצד וואפי? מה "גינוי" של אדם הנתפס כמייצג את העולם הערבי עשוי לתרום לך? למה זה הכרחי?

אני מציע שתתעלם. אל תיתן להם במה.

21/7/08 21:48  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

אלון,

לא יודע לגבי אנונימי, אני דווקא מעורה בכדורגל.

וואפי הוא אדם רהוט ומעניין, הוא מצביע בצורה מדויקת ונכונה על הרבה קשיים בחברה הישראלית.

ההנחה שלך על פיה כל ערביי ישראל סולדים מהרוצח הנתעב קונטאר רחוקה למדי מהמציאות, כך לדעתי.

יתרה מכך, גורם בסגל הפקולטה מייצג את קונטאר ופעל למען שחרורו אל מול רשויות השלטון (היות ולא ראיתי זאת במו עיני אך שמעתי זאת ממקור ראשון לא אנקוב בשמות בשלב זה).

בדיוק בשל כך אני מסכים עם אנונימי וחושב שהקול הערבי ראוי כי יישמע, גם כשההתמודדות הינה עם דברים פחות נעימים.

יתרה מכך, לא יעזור לקבור את הראש בחול... אותי דווקא מעניין לדעת מה רובם השפוי של ערביי ישראל (אשר לצורך העניין וואפי גוייס לדברר) חושבים בסוגיה זו...

אם הם תומכים - ארצה לדעת זאת, ואם הם סולדים ממעשים אלו, אשמח לדעת זאת.

המשך שבוע טוב

מוטי

22/7/08 23:55  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

מוטי,

לא ברור לי איך הבנת ממה שכתבתי שהנחתי שכל ערביי ישראל סולדים מהרוצו קונטאר.לא אמרתי את זה לא במישרין ולא בעקיפין וזה גם לא ממש משנה לצורך הדיון.

אני לא הצעתי "לטמון את הראש בחול" אלא הצעתי להתעלם, מתוך הנחה סבירה שאם מתייחסים לפרובוקציה רק מחזקים אותה, תנועות קיצוניות "חיות" מהתנגדות אליהן ומחשיפה ציבורית.

דרך אגב, שלא תבין לא נכון, לדעתי זו זכותם המלאה של אותם מפלגות להתבטא בנושא סמיר קונטאר באיזו דרך שיבחרו, כל עוד היא לא מגיעה למימדים פליליים והסתה לאלימות. אין בכוונתי לדכא אותן או למנוע מהן להתבטא אלא רק להקהות את עוצמת הביטויים שלהן, לאור השקפות פוליטיות-אישיות שלי ומתוך הנחה ששחקן תיאטרון לא יופיע מול אולם ריק.

אם כבר אז יש לי ביקורת אליך על שימושך במושג "רובם השפוי". אני לא חושב שבן אדם שמחזיק בדעה, בסך הכל דעה, יכול להיחשב "לא שפוי" או אפילו, "לא בסדר". זה רק אומר שהם שונים מאיתנו, זה הכל. מותר לא להסכים עם דעתם, מותר לחלוק, מותר להתעלם, אבל מי שם אותך להחליט מי שפוי ומי לא, רק על פי דעתו הפרטית שאינה פוגעת באף אחד?

24/7/08 20:41  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

ניתן להבין שיואל לביא והכותבת של הפוסט נמצאים בשני צדדים מנוגדים של המפה הפוליטית.

אם נלך לשיטת כותבת הפוסט ונסכים שטוב שמועמדותו של לביא נפסלה בשל השקפותיו הפוליטיות, הרי שאותם נימוקים בדיוק צריכים להביא לפיטורי כותבת הפוסט.

את יואל לביא יש לפסול מפני שהוא "שונא" ערבים ועלול לערבב בין דעותיו ותפקידו הציבורי בממ"י, ובאותה נשימה את כותבת הפוסט יש לפסול מפני שהיא "אוהבת" ערבים ועלולה לערבב בין דעותיה ותפקידה הציבורי באוניברסיטה.

לחילופין, יש לשפוט את שניהם על פי הישגיהם, ולא לפסול אף אדם המחזיק דעות פוליטיות שאינן נמצאות מחוץ לגדר החוק.

5/8/08 15:09  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

אנונימי, מדובר בכותב, ד"ר אלכסנדר (סנדרי) קדר.

קראתי וקראתי את הפוסט ולא הצלחתי להבין על מה אתה מבסס את טענתך שהכותב "אוהב" ערבים. מהפוסט לא ניתן לגלות העדפה מיוחדת, אם ליהודים ואם לערבים, שעולה מדברי כותבו.

אכן, אני מסכים איתך שאם מרצה מסוים היה מגלה יתר חיבה כלפי מגזר/מגדר מסוים ומקדם נציגים ממנו באופן לא ראוי ומתוך שיקולים שאינם רלבנטים, אז מקומו אינו באוניברסיטה.

אולם, במקרה של ד"ר קדר לא נטען, וממילא לא הוכח שכך הדבר או אף קרוב לזאת.

במקרה של יואל לביא, הרי שנטען, הוכח, ואף אושר מפיו של מר לביא עצמו כי אינו רואה באזרחי מדינת ישראל הערבים כשווי זכויות.

יואל לביא לא נפסל בגלל השקפה זו גרידא, אלא בגלל החשש שהשקפה זו תמנע ממנו ביצוע נאות של תפקידו, על כל הרגישות המתשתמעת מעניין קרקעות וערביי מדינת ישראל.
לעיתים, ביצוע שאינו נאות של תפקיד הקצאת הקרקעות אינו חוקי, להזכירך. (הנך מופנה לפ"ד קעדאן למשל)

לגבי הערתך האחרונה, הרי שהישגיו של יואל לביא נלקחו גם נלקחו בחשבון שאחרת כלל לא היה עולה שמו ברשימת המועמדים ליו"ר ממ"י. שמו לא נשלף מכובע.

10/8/08 13:19  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

dsfsdfdgfdsgdfgdfg

14/8/08 17:07  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

סליחה שאני מתפרץ לנושא שיחה שלכם, אבל המסר הזה מיועד לד"ר זרסקי.

זוכר את הפוסט הגיגים על עסקת גוגל-יוטיוב
http://haifalawfaculty.blogspot.com/2006/10/youtube_10.html#comments

הנה תכלית העסקה: טכנולוגיה חדשה:
http://labs.google.com/gaudi

דובי

21/9/08 09:56  
Blogger שושי כתב/ה:

מה קרה לבלוג הזה? למה הפסיק לעבוד?

10/12/08 08:52  
Anonymous ייעוץ משפטי כתב/ה:

החלטת היועץ המשפטי היתה שגויה והריי שזה ברור! אוף. לא נמאס כבר?

1/4/10 12:28  
Anonymous עורך דין פלילי כתב/ה:

החלטת היועץ המשפטי היתה מוצדקת ביותר, כל אדם אשר מונע ממניעים עדתיים , פוליטיים אסור לו לעמוד בראש גוף ציבורי כמו מנהל מקרקעי ישראל. לא מכיר את לביא באופן אישי אבל כל אדם אשר דעותיו הפוליטיות עלולות להשפיע על תפקודו הציבורי ראוי להיות פסול מלכהן בתפקיד כזה.

16/7/11 11:14  
Anonymous שליחויות כתב/ה:

פוסט נהדר ,עזר לי מאוד ! תודה

28/8/11 10:51  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

וואלה מגניב :)
פוליש

20/9/11 10:12  

הוסף רשומת תגובה

שימו לב! פרסום תגובה הינו על אחריות הכותב/ת בלבד. מערכת הבלוג אינה עורכת ו/או מבקרת את התכנים לפני פרסומם. אנא הפעילו ריסון עצמי והיזהרו מפני הוצאת לשון הרע או כל הפרת חוק אחרת.  

חזרה לעמוד הבית >>